Βράδυ Τετάρτης, ξημερώματα Πέμπτης. Πολύ όμορφη ώρα και πολύ όμορφο κλίμα για να γράψει κανείς μια ανάρτηση. Σπίτι του, με ρούχα που δε θα έβαζε έξω. Έξω ψύχρα, ίσως βροχή και κλασσικά σκαμπανεβάσματα του αθηναϊκού αλλοπρόσαλλου καιρού. Δεν έχω κάτι συγκεκριμένο να σχολιάσω. Ίσως να αφήσω τη ροή για άλλη μια φορά να με κάνει να ξεκινήσω από κάπου και να καταλήξω κάπου αλλού. Σύνηθες φαινόμενο στις αναρτήσεις του Λεμονιού.
Η κατάσταση όπως δείχνει σχετικά με το Πανεπιστήμιο, παραμένει αμετάβλητη. Τα νεότερα, δεν είναι νεότερα, γιατί παραμένουν ίδια με τα παλαιότερα. Περιστροφή γύρω από έναν στύλο, όμως όχι και τόσο αισθησιακά θα το έκανε μια στριπτιτζού. Κι εδώ ξεκινάει το παράλογο (που θα έλεγε κι ο φίλος μας ο Καμί, για να μην ξεχνιόμαστε). Στην χώρα που όλα γίνονται πρόχειρα, όλοι όπως είναι λογικό, έχουν δίκιο. Και οι μεν, και οι δε. Και οι πάνω, και οι κάτω. Μια σύντομη εξιστόρηση της κατάστασης ίσως να είχε πλάκα, έτσι για να δεις από την αμερόληπτη σκοπιά του ανεξάρτητου -στη σκέψη- φοιτητή, πως έχει η κατάσταση.
Κάποτε, το θεάρεστο αυτό κράτος, το οποίο τροφοδοτεί εξουσία τη Νέα Ελλάδα, αφού έλυσε τα προβλήματα που δημιουργούσε η πολιτική ανωμαλία της Επταετίας, άρχισε να δουλεύει τα μηχανάκια του Ελληνικού Πανεπιστημίου. Έτσι, στα πλαίσια της ακαδημαϊκής λειτουργίας, δημιουργήθηκαν τμήματα, σχολές, και άνοιξαν θέσεις τόσο για σπουδαστές, όσο και για καθηγητές, όσο και για διοικητικό προσωπικό. Η χώρα βρισκόταν σε ευημερία και όλα έβαιναν καλώς. Ικανοποιητικό επίπεδο σπουδών, που αρκούσε για να βγάλει καταρτισμένους επιστήμονες ανά πεδίο, για να καλυφθούν οι ανάγκες της χώρας, αλλά και να γίνει η αρμόζουσα εξαγωγή μυαλών στο εξωτερικό.Στα πλαίσια αυτού του νέου ξεκινήματος, και αυτών των νέων θέσεων έπρεπε να υπάρξει και η ανάλογη κάλυψη.
Έτσι λοιπόν, ακαδημαϊκοί πολίτες που πήραν το πτυχίο τους, μετά το μεταπτυχιακό και τη διατριβή τους, κατάφεραν και ακολούθησαν ακαδημαϊκή καριέρα. Άτομα ικανά, με πάθος για την επιστήμη, που ενέπνευσαν τον Έλληνα φοιτητή να προκόψει. Η κορώνα από το νόμισμα εκτέθηκε, όμως τα γράμματα ακόμα δεν τα είδαμε. Και ως γνωστό το νόμισμα έχει δύο όψεις... Στα γράμματα λοιπόν, βρίσκουμε αυτούς που χωρίς αντικειμενικά προσόντα -αλλά λόγω της πελατειακής πολιτικής και του σαθρού συστήματος της χώρας μας, που διευθύνεται από αχυράνθρωπους- κατέλαβαν εξίσου θέσεις διδασκόντων στα Ελληνικά ιδρύματα. Κάτι αντίστοιχο, έγινε και στην περίπτωση των διοικητικών υπαλλήλων. Αρκετοί ικανοί επωμίζονταν το βάρος της λειτουργίας του πανεπιστημίου, ενώ οι υπόλοιποι διήγαγαν τρυφηλό βίον.
Το πανηγύρι αυτό συνεχίστηκε για χρόνια, και όσο πιο πολύ προχωρούμε, τόσο περισσότερο χωνόμαστε στο σπήλαιο της διαφθοράς και του πελατειακού διορισμού πρασινοφρουρών και γαλάζιων παιδιών σε κομβικές θέσεις των ιδρυμάτων. Κάτι που από το '74 και μετά (αφού πλέον τα media αυτήν θεωρούν την ημερομηνία γέννησης της Ελλάδας) δεν απασχόλησε ποτέ κανέναν. Όλα πήγαιναν καλά, όμως κάπου στις αρχές τις δεύτερης δεκαετίας του 21ου αιώνα, η οικονομική κρίση έπληξε και την Παιδεία. Μη έχοντας άλλη επιλογή η κυβέρνηση, στα πλαίσια του εξευτελισμού κάθε δημόσιας υπηρεσίας και παροχής, αρχίζει την αποσύνθεση του jenga που λέγεται ελληνική Παιδεία και ελληνικά Πανεπιστήμια. Τότε εμφανίστηκε το πολύκροτο σχέδιο "Αθηνά".
Καταλήψεις ξεσπούν σε όλη την επικράτεια, σε σχολεία και σχολές. Το ημερολόγιο γράφει 2011, και εγώ είμαι πρωτοετής στην Φιλοσοφική Σχολή Αθηνών. Οι καθηγητές με πρωτοφανές μίσος, εξαπολύουν επιθέσεις λεκτικού τύπου σε παρατάξεις και φοιτητικό κίνημα, για τις καταλήψεις, αγνοώντας την κατάσταση, και υποστηρίζοντας πως όλα αυτά γίνονται για να χαθεί μάθημα, και να λουφάρουν οι γνωστοί-άγνωστοι παραταξιακοί. Μια θέση που δεν είναι άδικη, δεδομένης της ποιότητας των φοιτητικών παρατάξεων, αλλά εν προκειμένω άκαιρη και άτοπη. Εν πάση περιπτώσει, οι καταλήψεις λήγουν και μονιάζουν όλοι.
Φτάνει το 2012. Οι πρώτες περικοπές σε μισθούς μελών ΔΕΠ και Διοικητικού προσωπικού είναι γεγονός. Με πρωτοφανή κωλοτούμπα, καθηγητές και διοικητικοί ζητούν τη συστράτευση των φοιτητών στις κινητοποιήσεις τους. Οι ίδιοι που μια χρονιά πριν εξαπέλυαν φλόγες, φέτος ζητούσαν το αγκαζέ. Σε μια εξίσου επίδειξη γυμναστικών πονημάτων, οι φοιτητικές παρατάξεις, ακολούθησαν το κάλεσμα των καθηγητών/διοικητικών, ξεχνώντας τις περσινές αντιπαραθέσεις. Πλέον, όλοι ακολουθούσαν κοινό μέτωπο. (Όποιος δεν καταλαβαίνει την ειρωνική χροιά μου, ας μη συνεχίσει την ανάγνωση).
Έτσι φτάνει το 2013 και οι διοικητικοί υπάλληλοι τίθενται σε διαθεσιμότητα. Απεργούν, υπερασπιζόμενοι το δικαίωμά τους να διατηρήσουν τις θέσεις τους. Οι καθηγητές και τα μέλη ΔΕΠ συνολικά, συντάσσονται στο πλευρό των απεργών και κινητοποιούνται σε όλο το πανεπιστημιακό φάσμα της Ελλάδας. Πορείες, συλλαλητήρια, συνελεύσεις, καλέσματα, διαμαρτυρίες κάθε είδους. Η Ελληνική Πανεπιστημιακή Κοινότητα, στο μεγαλύτερο εύρος της δηλώνει αδυναμία και κατ'επέκταση Αναστολή λειτουργίας επ'αόριστον. Κανείς δεν κάνει πίσω, ούτε η κυβέρνηση, ούτε οι απεργοί. Πάνω στις δύο εβδομάδες απεργίας, τα μέλη ΔΕΠ, σταματούν την απεργία τους, όμως με ανακοίνωσή τους δηλώνουν έμπρακτη συμπαράσταση. Ουσιαστικά, εφόσον απεργούν οι διοικητικοί, η σχολή παραμένει κλειστή. Ποιος ο λόγος επομένως, να απεργούν και οι καθηγητές συμβολικά ; Μπορούν κάλλιστα να δηλώνουν συμπαράσταση, μη-απεργώντας, και να τσεπώνουν και το μισθό, καθήμενοι.
Επειδή τα πολλά λόγια είναι φτώχεια. Όλοι έχουν δίκιο. Και οι διοικητικοί που χάνουν τις δουλειές τους. Και το Πανεπιστήμιο που χωρίς τους διοικητικούς πεθαίνει. Και η ΔΕΠ που συμπαρίσταται, αλλά δεν απεργεί. Και οι φοιτητές που συμπαραστέκονται γιατί το Πανεπιστήμιο τους κινδυνεύει. Και η κυβέρνηση (σε αδρές γραμμές) που ακολουθεί το πρόγραμμα εξευτελισμού της χώρας (sic).
ΌΜΩΣ
-Οι διοικητικοί κατά ένα 50% τους, ίσως και περισσότερο, πληρώνονταν doing nothing,* δίνοντας το πάτημα στην κυβέρνηση να τους θέσει σε διαθεσιμότητα.(*Οι white collared έτσι ; Γιατί η καθαρίστρια και ο φύλακας επιτελούσαν Λειτούργημα, όχι απλά ένα επάγγελμα).
-Οι καθηγητές για άλλη μια φορά, πλην λαμπρών εξαιρέσεων (ειδικά από την Φιλοσοφική) έδειξαν πως ενδιαφέρονται μόνο για τα μέτρα που αφορούν αυτούς (βλ. περικοπές), και όχι για την ακαδημαϊκή λειτουργία του Πανεπιστημίου.
-Οι φοιτητές με τη στάση τους, έδειξαν πως δεν τους ενδιαφέρει η βιωσιμότητα του ιδρύματος, αλλά το να κάνουν τη δουλειά τους, άσχετα με το αν μπορεί όντως να γίνει η δουλειά τους με μια σχολή χωρίς διοικητικούς υπαλλήλους.
-Η κυβέρνηση είναι αυτή, που σαν ενιαία γραμμή από τον Καραμανλή το θείο κι έπειτα, διόρισε όλους αυτούς τους άχρηστους, ανάμεσα σε κάποιες πραγματικές ηλιαχτίδες, που επωμίζονταν όλη τη δουλειά. Τώρα, όχι απλά καθαιρεί αυτούς που διόρισε, αλλά καρατομεί όλους όσους δούλευαν πραγματικά, καθιστώντας έτσι το Πανεπιστήμιο ακέφαλο. Αφήνει πρωτοετείς στην αβεβαιότητα, προπτυχιακούς στην αναμονή, και επί πτυχίω στη νοσηρή φάση του "πήρα πτυχίο, αλλά δεν ορκίζομαι φέτος".
Άλλη μια μέρα πέρασε στην χώρα που όλοι κάνουν τα πάντα. Που όλοι έχουν δίκιο, κι όλοι έχουν άδικο.Που τα πάντα είναι παράλογα, αλλά δικαιολογούνται λες και είναι τα κατ'εξοχήν παραδείγματα λογικής. Τι ευλογημένος τόπος. Όσο ευλογημένος είναι ένας εξορκισμός..