Δευτέρα 26 Μαΐου 2014

Σάββατο 24 Μαΐου 2014

Σκυρόδεμα

Άψυχα κτήρια που έχουν βιώσει και έχουν δει σχεδόν τα πάντα. Φανταστείτε να μιλούσε ποτέ το αστικό τσιμέντο. Φανταστείτε να του δινόταν η δυνατότητα να μιλήσει στον καθένα μας για λίγη ώρα και να του πει τι έχει δει ή ακούσει για τον ίδιο ή από τον ίδιο. Σαν να μην έφτανε αυτό, φανταστείτε να μιλούσε ακατάπαυστα όταν παρουσιαζόταν η οποιαδήποτε κρίση. Σίγουρα θα προσέχαμε περισσότερο τι λέμε ή τι κάνουμε. Θα περιορίζονταν οι ελευθερίες της μοναξιάς. Θλιβερό, όμως για φαντάσου...
Τείνουμε να δίνουμε σημασία μόνο σε ο,τι μιλά, αναπνέει και δίνει την φαινομενική εντύπωση πως ζει. Επίσης, άξιο λόγου και προσοχής αποτελεί ο,τι γυαλίζει, κοστίζει ή ωφελεί παντοιοτρόπως ακόμα και αν δεν ανασαίνει. Ωστόσο το αστικό περιβάλλον και η γρήγορη ζωή, μας απομακρύνουν από το να εκτιμήσουμε τελικά τα μόνα πράγματα που μας παρέχουν ασφάλεια και εμπιστοσύνη. Κι όχι απλά δεν τα εκτιμάμε, αλλά τα κατηγορούμε με την πρώτη ευκαιρία. Φυσικά βέβαια οι κατηγορίες αυτές δε βγαίνουν με θέρμη από τα χείλη μας. Απλώς επιλέγουμε να κατηγορούμε πάντα ο,τι μας ωφελεί. Και πράγματι το τσιμέντο είναι αυτό για το οποίο γίνεται λόγος παραπάνω.
Σε ευρωπαϊκές μεγαλουπόλεις ή μητροπόλεις της απέναντι ηπείρου υπάρχουν άνθρωποι που γεννιούνται και πεθαίνουν μη έχοντας δει ποτέ τον αγρό και τη θάλασσα. Στην Ελλάδα λόγω της εύκολης πρόσβασης σε αυτά τα δύο ορόσημα της χώρας μας, έχουμε την τάση να υιοθετούμε πολύ εύκολα το κλασσικό μοτίβο της επιστροφής στη φύση. Δηλαδή, πάντοτε με την πρώτη ευκαιρία θα κατηγορήσουμε τον αστικό τρόπο ζωής και την τσιμεντούπολη των Αθηνών. Τον αμίαντο και την ηχορύπανση, το καυσαέριο και την πολυκοσμία. Μην μπορώντας όμως να μείνουμε σε αυτό, εννοείται πως θα συμπληρώσουμε την απέχθεια προς την πόλη μας με μια ευχή για επιστροφή στο αγροτικό φυσικό περιβάλλον και τη βουκολική ζωή.

Κανείς όμως δεν κάνει το βήμα προς αυτήν. Και αν το κάνει εν είδει διακοπών, μετά από μια εβδομάδα ή και δυο, θα σπεύσει να χρησιμοποιήσει το εισιτήριο επιστροφής του, καθώς η εξάρτηση από τη μεγαλούπολη αρχίζει να εκδηλώνεται με σωματικά συμπτώματα στέρησης. Μια τρόπον τινά ηρωίνη είναι η τσιμεντούπολη που δε σε κάνει να φύγεις. Και για να είμαι ακριβέστερος, είναι αλκοολίκι. Πάντα το θες, ποτέ δεν το παραδέχεσαι. Αντιθέτως διακηρύσσεις όπου σταθείς και βρεθείς πως είσαι καθαρός και η ζωή σου κυλά σαν παραμύθι.
Κανείς δεν κάνει το βήμα, και το τσιμέντο πληγώνεται. Πληγώνεται ναι, γιατί έχει ακούσει όλες τις σκέψεις σου σιγανόφωνες ή βροντερές. Έχει δεχτεί τη γροθιά σου μια και δυο και καρτερικά έμεινε εκεί στέρεο και ανθεκτικό για να απορροφήσει το πρόβλημά σου που εκτονώθηκε με τον ανεξέλεγκτο θυμό σου. Ήταν εκεί όταν χάρηκες. Ήταν εκεί όταν λυπήθηκες. Ήταν εκεί όταν μέθυσες πρώτη φορά και στο πρώτο σου τσιγάρο, κι όμως δεν είπε τίποτα στους γονείς σου. Ήταν εκεί όταν έζησες τον έρωτα πρώτη φορά με ένα αθώο, αδέξιο φιλί. Θα είναι εκεί όταν θα λάβεις το τελευταίο φιλί στο μέτωπο και θα μπουν μαύρα σεντόνια στην κάμαρή σου.

Και εσύ θες να φύγεις. Άντε, φύγε. Πούλα τους φίλους σου. Δεν είχες ποτέ άλλωστε. Και το τσιμέντο ; Σιγά, θα χάσει άλλον έναν φίλο. Αλλά δε θα χάσει... 

Δευτέρα 19 Μαΐου 2014

Πιόνια

Κάπου κάποτε, ο Κορνήλιος Καστοριάδης αναφέρθηκε στην άσκηση εξουσίας λέγοντας πως ο έχων την τάση να θέλει να ασκεί εξουσία, υστερεί σε νοημοσύνη από το μέσο όρο. Οι εκλογικές διαδικασίες τον επιβεβαιώνουν και με το παραπάνω. Εκλογές σήμερα, και κατά τα συνταγματικά καθέκαστα κατευθύνθηκα στο οικείο εκλογικό κέντρο για να ψηφίσω. Δεν ξέρω πως θα μπορούσα να ορίσω την εντύπωση που δίδεται εκ πρώτης όψεως, αλλά σίγουρα θα υποστήριζα πως η όλη περίστασις πλαισιώνει ένα cult σκηνικό, με πλούσιο λαογραφικό ενδιαφέρον.
Πιο συγκεκριμένα, βρισκόμαστε στο έτος 2014 σε μια περίοδο οικονομικής ύφεσης όπου το πολιτικό σύστημα έχει καταφέρει να χάσει εξ ολοκλήρου την αξιοπιστία του, με αποτέλεσμα τα δύο κυριότερα χαρακτηριστικά που παρουσιάζονται να είναι η αντίδραση και η απαξίωση. Η αντίδραση φαίνεται καθαρά στα εκλογικά αποτελέσματα και στις επιλογές του αγανακτισμένου κόσμου, ενώ η απαξίωση είναι κάτι που κοσμεί ως επικεφαλίδα την στάση πολιτικοποίησης του ατόμου. Η απαξίωση αυτή φυσικά, δεν περιορίζεται μόνο στο εκλογικό σώμα αλλά και στις υποψηφιότητες.
Μεγάλη συζήτηση έχει δημιουργηθεί γύρω από τους κατα τόπους υποψήφιους δημοτικούς συμβούλους και την ποιότητά τους είτε ως άνθρωποι είτε ως επαγγελματίες. Αναφέρω επίτηδες την επαγγελματική ιδιότητα μιας και η συντριπτική πλειοψηφία αποτελείται από άτομα εργαζόμενα στον ιδιωτικό τομέα, τα οποία επιδιώκουν μέσω μιας ενδεχόμενης εκλογικής νίκης να προωθήσουν τα συμφέροντά τους εν μέσω χαλεπών καιρών, και επί τη ευκαιρία να προσφέρουν κάτι ελάχιστον στην τοπική αυτοδιοίκηση υπό τη μορφή αντιπερισπασμού και αποπροσανατολισμού. Έτσι λοιπόν, οδεύοντας προς το σχολείο όπου και ψήφιζα, είχα ήδη μια μικρή ενημέρωση για τα πρόσωπα τα οποία ξαφνικά έγιναν συνειδητοποιημένοι ενεργοί πολίτες και έθεσαν υποψηφιότητα. Φτάνοντας εκεί, και κατόπιν της αναμονής στην ουρά, εξέτασα εξονυχιστικά τους υποψηφίους διαπιστώνοντας πως τα μεγαλύτερα εξαμβλώματα της συνοικίας μου, ήταν υποψήφιοι με τον έναν ή με τον άλλον συνδυασμό. Άτομα που ως ταμπέλες, επιεικώς θα κέρδιζαν το "άχρηστοι". Ιδιοτελή κτήνη, ανίκανα και μηδαμινής ποιότητας, που ακούγοντας την πιθανότητα να κερδίσουν μια αναγνωρισιμότητα (όποια κι αν είναι σε επίπεδο τοπικής αυτοδιοίκησης), έσπευσαν να τυπώσουν κονκάρδες, κάρτες και φέιγ βολάν για να πλασάρουν το τομάρι τους.
Προφανώς στο σημείο αυτό θα διατυπωθεί η εξής απορία. Τόσα χρόνια κυβερνούν σε όλα τα επίπεδα τα ίδια άτομα. Οι ίδιες οικογένειες και οι ίδιες κλίκες. Ας μπουν νέα πρόσωπα και νέα μυαλά τα οποία δε θα κατάγονται απαραίτητα από τα μεγαλύτερα τζάκια ούτε από την μεγαλοαστική τάξη, αλλά από τον εργατικό λαό. Σύμφωνοι ως εδώ. Το ζήτημα είναι όμως να υπάρχει η ασφαλής προϋπόθεση της εγνωσμένης αξίας των προσώπων αυτών. Μιας και εντάσσονται νέα πρόσωπα στον πολιτικό στίβο της χώρας, οι ηγέτες οφείλουν κατά τη διαδικασία διαλογής, να θέτουν κριτήρια τα οποία θα πληρούνται. Κριτήρια όπως η αξιοπιστία, η πολιτικοποίηση και όχι η κομματικοποίηση, το ανιδιοτελές των πράξεων καθώς επίσης και αφοσίωση σε στόχους κι όχι φρούδες ελπίδες/υποσχέσεις. Τότε θα μπορούμε να μιλάμε για αντιπροσωπευτική δημοκρατία και όχι για έναν αμόρφωτο όχλο. Κάτι που πλέον δημιουργήθηκε, ερχόμενος να διαδεχτεί τον οικογενειοκρατικό όχλο και τα μεγάλα τζάκια.
Ασφαλώς όμως, θα επιστρέψω στην πρώτη περίοδο του κειμένου αυτού, επικαλούμενος το μεγάλο αυτόν Έλληνα διανοητή. Πόσοι από αυτούς που πληρούν τις παραπάνω προϋποθέσεις έχουν τη διάθεση να εμπλακούν σε κάτι τόσο ποταπό και ανώμαλο ; Πόσοι από αυτούς ανήκουν στο μέσο (και προς τα κάτω) όρο νοημοσύνης ; Πόσοι από αυτούς θέλουν να βλέπουν τη ζωή τους να στιγματίζεται από την αιώνια στάμπα της εξουσίας ; Μιας εξουσίας που ακόμα και αν ασκείται σωστά με βάση το κοινό συμφέρον, δε θα καταφέρει ποτέ να ροκανίσει ούτε χιλιοστό από τα κοφτερά δόντια του καπιταλιστικού κήτους. Επομένως πόσοι από αυτούς θέλουν να βυθιστούν στη ματαιότητα ενός marketing ελπίδας και μέλλοντος ;

Η πολιτική ζωή του πλανήτη έχει μπει στον αυτόματο πιλότο. Το ποιος έθεσε τον πλανήτη σε αυτή την τροχιά και πορεία, το αφήνω στην κρίση του καθενός, συνωμοσιολόγου ή μη, μοιρολάτρη ή μη. Ειδικά στην ελληνική περίπτωση η απαξίωση άγγιξε την κορυφή. Ο σεβόμενος τον εαυτό του, το λιγότερο που έχει να κάνει είναι να διαμορφώσει μια στάση κριτικής/συνειδητής αποστασιοποίησης και συνειδητής απαξίωσης. Το πολιτικό σύστημα βρίθει από "Θα" που τα έσπειραν και δεν φύτρωσαν. Οι νέοι σωτήρες που κατά καιρούς εμφανίζονται, παρά τις αγαθές προθέσεις, δε παύουν να υπηρετούν ένα σύστημα που προάγει τη μισαλλοδοξία και να παραμένουν πιόνια σε μια παγκόσμια σκακιέρα συμφερόντων, όπου κουμάντο κάνει η Ιστορία, η Μοίρα και μερικές πολυεθνικές.

Είμαστε μόνοι μας.

ΥΓ. Είμαστε μόνοι μας 

Τετάρτη 14 Μαΐου 2014

Δύο χρόνια

Σαν πριν δυο χρόνια το ΞεκούρδιστοΛεμόνι ξεκίνησε τη σταδιοδρομία του. Χωρίς ιδιαίτερη για την ανθρωπότητα προσφορά, κάθισε παρόλ'αυτά και σκέφτηκε λίγο τι έχει καταφέρει. Και κατέληξε στο ότι δεν έχει καταφέρει τίποτα σημαντικό ως τώρα.
Το ιστολόγιο αυτό με τις αναρτήσεις του, απέχει πολύ από αυτό που είχε εξαγγείλει στην πρώτη πρώτη ανάρτηση. Κατέληξε να αποτελεί κάτι που σε καμία περίπτωση δεν είχε ο γράφων φανταστεί. Κάτι σαφώς καταπραϋντικό για τον επί γης προφήτη του Λεμονιού, μιας και η καθημερινή δηλητηριασμένη αθηναϊκή πραγματικότητα, αλλά και η καθημερινή δηλητηριασμένη ζωή, χρειάζεται μέσω της γραφής μια αποσυμπίεση. Μια αποσυμπίεση που έρχεται μέσω της ύπαρξης του φανταστικού αναγνώστη, ο οποίος δέχεται την κριτική μιας κατά τ'άλλα κοινής πραγματικότητας, από έναν κατά τ'άλλα κοινό συγγραφέα. Ο αναγνωστικός ορίζοντας προσδοκιών του αναγνώστη, σπάνια θα ντελαπάρει, από τον ορίζοντα προσδοκιών που θέτει ο γράφοντας, μιας και τίποτα καινούριο δεν γράφεται στα κείμενα του ιστοτόπου. Θίγονται και σχολιάζονται πτυχές καθημερινές, σχεδόν αυτονόητες, με μια μικρή εμβάθυνση που η αυτόματη ζωή μας έχει αποτρέψει να κάνουμε. Ίσως η μόνη ενδιαφέρουσα πτυχή των κειμένων αυτών, που σε τελική ανάλυση, όπως προαναφέρθηκε, δεν επιτελούν κάποιον σημαντικό σκοπό ή κάποιο αγαθό έργο.

Και για να πάμε λίγο στο εύκολο α' ενικό πρόσωπο:

Η παρούσα φάση είναι περίεργη. Αν η σκέψη ήταν κείμενο, θα έβριθε από σολοικισμούς, ασυνέχειες και τεράστια μορφολογικά σφάλματα. Προφανώς, η παραγωγή κειμένων όπως διαπιστώνεις αναγνώστη, είναι πεσμένη και όχι τυχαία. Όλα κάνουν κοιλιές, όπως άλλωστε θίχτηκε πρόσφατα σε μια ανάρτηση. Το ζήτημα είναι η επιστροφή να είναι δριμεία. Δεν πρόκειται να κάνω εξαγγελίες για δυνατή και πολυγράφο επιστροφή. Μπορώ όμως να κάνω μόνο μια εξαγγελία. Όσο υπάρχει αναγνώστης, υπάρχουν ενεργά δάχτυλα πίσω από την οθόνη. Ακόμα κι αν τα δάχτυλα αυτά ακουμπάνε σπάνια το πληκτρολόγιο. Αν ο αναγνώστης φύγει, υπάρχουν δάχτυλα που παραμένουν, υπάρχουν δάχτυλα που πεθαίνουν. Τα παρόντα δάχτυλα έμαθαν να λειτουργούν με ανταπόκριση. Αν χαθεί η ανταπόκριση, ίσως να χαθούν κι αυτά. Όπως και να'χει, ας κρατήσουμε αυτό το δίπολο που φτιάξαμε. Αυτή τη βουβή σχέση, φιλίας ή μίσους, ενδιαφέροντος ή ανίας. Λίγο με ενδιαφέρει η ποιότητα της σχέσης μας. Με ενδιαφέρει όμως να βάλεις το παράλογο στη ζωή σου. Να συμπεράνεις πως το καθημερινό είναι σύνθετο, και αυτό που τελικά έχει σημασία είναι αυτό που γίνεται εδώ κι όχι αυτό που έπεται μετά. Να βάλεις καλά μέσα στο μυαλό σου πως απαγορεύεται να απαντάς "Ο,τι μπορούμε να κάνουμε" όταν σε ρωτούν "Τι κάνεις ;". Διότι κατά πάσα πιθανότητα δεν κάνεις ο,τι μπορείς. Αν έκανε ο καθένας ο,τι μπορούσε θα ήταν διαφορετικός ο κόσμος.
Οι σελίδες αυτές και οι αναρτήσεις αυτές δε θέλουν ούτε να σε αφυπνίσουν, ούτε να σε κάνουν εξυπνότερο, για τους απλούς λόγους πως αυτά τα δύο πράγματα δε γίνονται αν δε το θες εσύ. Συν τοις άλλοις, δεν έχουν και οι ίδιες οι αναρτήσεις αυτές τη δύναμη να σε αλλάξουν. Μπορούν να σου δείξουν όμως μια άλλη πλευρά. Μια άλλη φωνή, που σίγουρα έχεις βρει μέσα σου, και ίσως μπορεί να αναδειχτεί αν λάβει τα κατάλληλα ερεθίσματα. Μπορείς να λάβεις σοβαρά υπόψιν σου κάποια πράγματα, μπορείς να τα αγνοήσεις και ολοκληρωτικά. Τουλάχιστον θα λάβεις την εμπειρία. Και εγώ θα λάβω την ικανοποίηση μιας προβολής. Την ικανοποίηση πως κάποιος ίσως να συμφωνεί ή ακόμα καλύτερα ίσως να διαφωνεί. Στην πρώτη περίπτωση δε νιώθω μόνος, στη δεύτερη εξακολουθώ να είμαι μόνος. Θετικά αποτελέσματα ανάλογα την περίσταση.

Κλείνω υποσχόμενος πως η απαισιοδοξία στα ελληνόφωνα θα συνεχίζει να παίζει στα fm, της οικείας αυτής σελίδας. Για πόσο ; Για όσο... Και βλέπουμε. Όταν τα εξαντλήσουμε όλα, θα τα πιάσουμε από την ανάποδη.

ΥΓ. http://www.youtube.com/watch?v=M0FKEDexivA

Τρίτη 6 Μαΐου 2014

06.05.2014

Διάλογος. Μια απάτη του επικοινωνιακού μοντέλου. Και χαρακτηρίζεται απάτη, διότι είναι σχεδόν απίθανο να πραγματοποιείται ο στόχος του διαλόγου στον υπέρτατο βαθμό. Είναι δυνατόν να υπάρχει σύμπνοια, και ώριμη ανταλλαγή απόψεων, όμως οι συνομιλητές το μόνο που μπορούν να υλοποιήσουν σε ακραίο βαθμό είναι η ακραία απόκλιση των απόψεών τους και όχι η ακραία σύγκλιση. Πάντοτε θα υπάρχει ένα ψήγμα, ένα μόριο διαφωνίας, που ακόμα κι αν αποσιωπηθεί, το γεγονός πως υπήρξε παρόλ' αυτά, καθιστά το διάλογο ανεπιτυχή. 
Η αποτυχία του διαλογικού μοντέλου, έγκειται στο γεγονός πως όλα περιέχουν έναν σκοπό. Εφόσον δεν πραγματοποιηθεί ο σκοπός, τότε και η απόπειρα κρίνεται άκυρη. Σε ένα παράλληλο παράδειγμα -για να προληφθούν τυχόν διαφορετικές απόψεις- η πράξη του μαγειρέματος συμβάλει στην καταπολέμηση της πείνας. Εφόσον το φαγητό καεί, το αποτέλεσμα του 'πράττειν' που εν προκειμένω είναι το 'μαγειρεύειν', πέφτει στο κενό. Θα εξακολουθούμε να πεινάμε. Επιστρέφοντας όμως στο επικοινωνιακό πεδίο, το μόνο που βοηθάει ο αποτυχημένος διάλογος, είναι οι παραστάσεις επιχειρημάτων -εφόσον χρησιμοποιήθηκαν- για κατοπινούς διαλόγους. Επισημαίνεται το -εφόσον χρησιμοποιήθηκαν-, καθώς οι τωρινοί διάλογοι βρίθουν από απουσία επιχειρηματολογίας και στηρίζονται ξεκάθαρα σε ασυνέχειες που η έκπτωση νοημοσύνης που έχει υποστεί η ανθρωπότητα δεν βοηθά στον εντοπισμό τους.
Συνήθως συναναστρεφόμαστε άτομα παρομοίου ή χαμηλότερου iq από εμάς (το τι πρέπει να γίνεται έχει σχολιαστεί σε παλαιότερη ανάρτηση). Εφόσον λοιπόν, ισχύει κατά κανόνα το παραπάνω, η επικοινωνία αυτή είναι σε μεγάλο βαθμό λειψή. Αυτό συμβαίνει γιατί και ο νους συμπεριφέρεται όπως ένας μυς. Εφόσον τελειοποιηθεί από αναερόβιες ασκήσεις με αλτήρες 10 κιλών λόγου χάρη, έπειτα για να επεκτείνει το μέγεθός του και τις δυνατότητές του, πρέπει να ανεβάσει κιλά. Αν παραμείνει στα ίδια, απλά θα συντηρείται και ίσως να πάρει την κατιούσα. Αν κατέβει στα κιλά τότε αδιαμφισβήτητα θα πέσει. Ο μόνος δρόμος για την πρόοδο είναι ένας. Το παράλληλο προς την εκγύμναση του νου, μέσω του επικοινωνιακού μοντέλου είναι προφανές. Αλλά συνάμα δύσκολο διότι πάντοτε υπάρχει η παράμετρος της δεκτικότητας του συνομιλητή.
Αυτό σημαίνει, πως ενώ στα πλαίσια ενός διαλόγου το Υποκείμενο 1 θέλει να έρθει σε συνδιαλλαγή με το σαφώς ανώτερο Υποκείμενο 2, υπάρχει η σοβαρή περίπτωση το Υπ.2 να μη θέλει να έχει τριβή με το Υπ.1. Έτσι ενώ έχουμε μια περίπτωση σφοδρής θέλησης για επικοινωνία και διάλογο από πλευράς ενός ατόμου, με στόχο την εκγύμναση του νου του, πράγμα στο οποίο χρειάζεται ένας ανώτερος συνομιλητής, η πιθανότητα ο ανώτερος συνομιλητής να σνομπάρει το διάλογο αυτόν, είναι τεράστια. Ο ανώτερος συνομιλητής που θα είναι πάντα πρόθυμος να ακούσει και να βοηθήσει ποικιλοτρόπως το γεμάτο θέληση υποκείμενό μας, είναι το βιβλίο και κατ'επέκταση η γνώση. Ο ποιητής λέει πως "Διάλογος δε γίνεται/αν ο ένας είναι άμυαλος". Σε περίπτωση που το δεχτούμε αυτό, και σε περίπτωση που δεχτούμε πως πάντοτε ο απαιτητικός άνθρωπος θα κρίνει ως άμυαλους τους συνομιλητές του ως φυσικά πρόσωπα, τότε η λύση της συνδιαλλαγής με ένα βιβλίο είναι η χρυσή τομή, που ως μονόδρομος εξυπηρετεί το στόχο της επικοινωνίας, και του ανώτερου -τέλειου- διαλόγου. 

ΥΓ. https://www.youtube.com/watch?v=uJjGN59f34Y

Πέμπτη 1 Μαΐου 2014

Θεός Χρόνος

Το έργο κάνει κοιλιά. Μεγάλη κοιλιά σε σημείο που η ιδέα για αποχώρηση φαντάζει η καλύτερη. Το ζήτημα της κακής στιγμής, ή λαϊκότερα της κοιλιάς, είναι κάτι το οποίο μπορεί να εγείρει ερωτήματα σχετικά με την φύση των πραγμάτων, ειδικά δε όταν παρατηρείται αυτό το φαινόμενο σε κάτι πιο ευρύ από το αντικείμενο. Και κάτι πιο ευρύ από το αντικείμενο, που έχει στενή έννοια, είναι ο χρόνος, τουτέστιν η περίοδος. Όταν μια περίοδος κάνει κοιλιά, αυτό σημαίνει πως τα επιμέρους που απαρτίζουν τον χωροχρόνο βρίσκονται όλα στην ίδια κατάσταση, με αποτέλεσμα να επηρεάζεται και ο χρόνος. Εκτός κι αν επεκτείνουμε την υπόθεση, λέγοντας πως ίσως είναι αυτόνομο φαινόμενο, κι έτσι η κοιλιά του χρόνου γίνεται από μόνη της, κι όχι ως αποτέλεσμα συσσώρευσης στα αντικείμενα. Τι μπορεί να σημαίνει όμως αυτό ;
Η φυσική ροή των πραγμάτων, ακόμα και των άυλων είναι η εξής: Δημιουργία-Ακμή-Παρακμή/Φθίση-Τέλος. Η Δημιουργία μπορεί να επιτευχθεί παραγωγικά από κάτι άλλο ή και αυτόνομα. Φυσικά η ύλη δε δημιουργείται εκ του μηδενός, και δευτερολογώντας θα μπορούσαμε να υποστηρίξουμε πως τίποτα δεν είναι πρωτότυπο, καθώς η επιρροή πάντα υπάρχει. Επομένως τίποτα δεν δημιουργείται αυτόνομα. Η ακμή και η παρακμή είναι θέματα που σε μια κοινή γραμμή εξέλιξης θεωρούνται αυτονόητα, αν και το δίπολο αυτό έρχεται σε άμεση συνάφεια με το Τέλος, που σημαίνει και το θάνατο/καταστροφή. Το μοντέλο αυτό, φαινομενικά είναι σωστό όμως κατόπιν λίγης σκέψης αποδεικνύεται προβληματικό.
Όταν κάτι κάνει κοιλιά, δεν μπορούμε να πούμε στατιστικά πού καταλήγει. Αρκετές φορές η κοιλιά αυτή αποτελεί και το τέλος του, ενώ άλλες φορές ένα τυχαίο περιστατικό ή κάτι προκαθορισμένο (σπανιότερα), του δίνει το αρχικό ή και μεγαλύτερο ενδιαφέρον. Στην πρώτη περίπτωση, το μοντέλο Δημιουργία-Ακμή-Παρακμή-Τέλος είναι ορθό. Στην επόμενη όμως, τα μεσαία στάδια Ακμής-Παρακμής, μπορούν θαμιστικά να επαναλαμβάνονται στο διηνεκές μέχρι να έρθει το προκαθορισμένο Τέλος (ή για τους λιγότερο μοιρολατρικούς, το Τέλος απλώς). Η διχάλα αυτή φυσικά ισχύει για όλα τα αντικείμενα στα οποία παρατηρείται το φαινόμενο της κοιλιάς. Στην περίπτωση όμως του χρόνου, ισχύει το ίδιο ;
Ο χρόνος στην προκειμένη περίπτωση είναι κάτι που αφορά φυσικά τον ίδιο per se, αλλά και τον χώρο που επηρεάζει. Με άλλα λόγια, ο,τι αφορά τον χρόνο, μεταφράζεται σε κατοπινή ανάλυση σε περίοδο, κάτι που χωρίς την ύπαρξη χώρου ή έστω κάποιου σημείου αναφοράς δεν έχει νόημα. Σε περίπτωση επομένως που εκλάβουμε τον χρόνο ως χρόνο και τίποτα περισσότερο, η κοιλιά που κάνει δεν επηρεάζει αντίστοιχα τίποτα περισσότερο από τον ίδιο. Αναφορικά δε με αυτό, θα ήταν σχεδόν επικίνδυνο να εκφραστεί στο παρόν κείμενο μια άποψη, καθώς η γνώση του αν ο χρόνος per se πέφτει σε κενά/κοιλιές, είναι κάτι που δεν άπτεται των ενδιαφερόντων και του πεδίου του γράφοντα. Ωστόσο, εάν χρησιμοποιήσουμε τον χρόνο ως προσδιορισμό του χώρου, και μιλήσουμε για την κοιλιά μιας περιόδου, θα καταλήξουμε στο πρώτο συμπέρασμα πως η περίοδος επηρεάζεται άμεσα από τα περιεχόμενα αντικείμενά της. Τουτέστιν κάτι τέτοιο μας οδηγεί στην απλή σκέψη πως τα μεγέθη του χρόνου και της διάρκειας είναι αμιγώς σχετικά και ίσως σημαντικότερα από απλές συμβάσεις (για τον απλό κόσμο κι όχι τον φυσικό επιστήμονα), μιας και ο άνθρωπος μπορεί με παρεμβάσεις του, να μεταβάλλει το ποιοτικό τους κομμάτι.
Σε περίπτωση που αντιληφθεί κάποιος μια γενικευμένη παρακμή, βρίσκεται στα πρόθυρα της συνειδητοποίησης πως και η οικεία περίοδος θα επηρεαστεί. Το ποιόν της ενέργειάς του, δηλαδή αν θα ενεργήσει για την αποφυγή της παρακμής ή αν θα μείνει άπραγος καθορίζουν βασικά ποιοτικά χαρακτηριστικά της περιόδου και κατ'επέκταση του μεγέθους του χρόνου. Έτσι επιλογικά, εφόσον ο χρόνος έχει πολλάκις προσομοιαστεί ως μια άπιαστη υπερβατική έννοια που πλησιάζει την θεϊκή ιδέα, τότε καταλήγουμε εύλογα και -σχεδόν- λογικά στο συμπέρασμα πως ο άνθρωπος κρατά στα χέρια του τη μοίρα του, όντας σε θέση να επηρεάσει σχεδόν ισόθεα μεγέθη όπως ο χρόνος ως προς το ποιοτικό κομμάτι πάντα. Τόσο απλές καθημερινές κινήσεις, και συνάμα τόσο σημαντικές. Αν ο καθένας συνειδητοποιούσε το μερίδιο του στην οικονομία της ύπαρξης, ίσως η περίοδος που διανύουμε να ήταν κάπως καλύτερη. Δυστυχώς όμως οι δυνατότητες του ανθρώπου βρίσκονται σε απόλυτη αναλογία με το πόση ώρα μπορεί να κοιτάξει τον ήλιο. Και ελάχιστοι φέρουν το όνομα "Διογένης".