Ο φετινός Αύγουστος είναι κάτι το διαφορετικό. Συνήθισα να τον περνώ μόνος μου, χωρίς αυτό να έχει θετική αλλά και ούτε αρνητική χροιά. Η μοναξιά διαφέρει κατά πολύ από την μοναχικότητα. Η πρώτη είναι κατάσταση ενώ η δεύτερη αποτελεί επιλογή.
Τι είναι ζωή ; Αυτό ρωτάει ένας κομπάρσος ρόλος σε μια ταινία του Ρένου Χαραλαμπίδη που είδα μόλις σήμερα. Εννοείται πως η ταινία ήταν άλλο ένα φιλοσοφικό παραμυθάκι του Ρένου. Από αυτά που συνηθίζει με χαμηλότατο budget να στήνει, και να γράφουν ιστορία. Ιστορία για τους σκεπτόμενους, γέλιο και θυμηδία σε αυτούς που συμβιβάζονται με την Ελληνική τηλεόραση. Η ταινία λέγεται λοιπόν, 'No Budget Story'. Ο Μάριος, ένας δεύτερος ρόλος ρωτάει συνεχώς τι είναι ζωή. Και πράγματι αυτό αποτελεί ένα ερώτημα που αργά ή γρήγορα κάνουμε όλοι στη διάρκεια του βίου μας. Δεν ξέρω αν ποτέ κανείς θα απαντήσει με σιγουριά. Κι αν απαντήσει δεν ξέρω αν θα έχει δώσει την σωστή απάντηση. Μάλλον δεν υπάρχει σωστή απάντηση καθώς η αλήθεια κρύβεται σε αυτά που θέλει ο καθένας να πιστεύει πως θα τον οδηγήσουν σε αυτήν.
Θα κάνω μια σύντομη απόπειρα όμως προσέγγισης. Σαν άλλος Σωκράτης (πριν με πεις ψωνισμένο, θα υιοθετήσω απλά την μέθοδό του), θα επιλέξω να προσεγγίσω την γνώση με τρόπο τέτοιο, ώστε να μην επεκτείνομαι πολύ. Τι εννοεί ο γράφων ; Ο Σωκράτης διατύπωσε την απόλυτη αλήθεια για την γνώση του ανθρώπου χωρίς ουσιαστικά να πει τίποτα το οποίο να είναι φαινομενικά χρήσιμο. Απλά έκανε την μεγαλύτερη διαπίστωση γνώσης που έχει ειπωθεί. Διαπίστωσε λέγοντας με το "Εν οιδα οτι ουδεν οιδα" τη απόλυτη γνώση της άγνοιάς του. Πραγματικά, τίποτα πιο μεγαλειώδες δεν θα ειπωθεί ποτέ.
Στο ερώτημα λοιπόν "τι είναι ζωή" μπορούμε απλά να μιλήσουμε καθαρά χωρίς φανφάρες και να βάλουμε τα πράγματα κάτω. Η ζωή ξεκινά με την γέννηση και καταλήγει με τον θάνατο. Σκοπό δεν έχει. Όλοι οι σκοποί είναι καλλιεργημένοι από κοινωνικές συμβάσεις. Ουσιαστικά δεν υπάρχει σκοπός. Όλα επιλογές είναι. Εφόσον λοιπόν, είναι επιλογές, δίδεται τεράστια ελευθερία. Η οποία ελευθερία όταν δεν έχει περιοριστικούς παράγοντες καταντά βαρετή. Ο νόμος δεν θεωρείται περιοριστικός παράγοντας καθώς μιλάμε πάνω στη βάση ότι και ο νόμος είναι μια κοινωνική σύμβαση. Για να γεμίσουμε δηλαδή το μεσοδιάστημα της γέννησης και του θανάτου έχουμε δραστηριότητες. Όλα αυτά είναι δεδομένα άρα μπορούμε να καταλήξουμε τι είναι η ζωή βάζοντάς τα όλα αυτά σε μια λογική σειρά.
Ζωή είναι αυτό το βαρετό πράγμα, το οποίο καλύπτεται με προσωπικής αρέσκειας δραστηριότητες, ανάμεσα στη γέννηση και το θάνατο.
Δεν ξέρω την χρησιμότητα της παρούσας ανάρτησης απλά εν κατακλείδι αυτό που επιθυμώ να πω είναι πως στη ζωή μας τα πράγματα πρέπει να μπαίνουν σε κουτάκια. Δεδομένης της κοινωνικής καταξίωσης που όλοι κυνηγάμε, οφείλουμε να προσεγγίζουμε τα πράγματα όσο πιο σύνθετα γίνεται, και να τα ορίζουμε με τη μεγαλύτερη δυνατή απλότητα.
Για να κλείσω, ο Αύγουστος αυτός μου φαίνεται διαφορετικός από άλλους. Θα τον σχολιάσω και αργότερα πάντως οι οιωνοί είναι καλοί. Ναι, Αθήνα. Οχι διακοπές ή εξορμήσεις σε νησιά κλπ. όμως αυτό έγκειται και στις προτεραιότητες του καθένα. Εφόσον λοιπόν, η ζωή είναι επιλογές, η επιλογή μου, παράδοξη μεν, ουσιαστική δε για μένα, πιστεύω πως θα βγει σε καλό.
Τι είναι ζωή ; Αυτό ρωτάει ένας κομπάρσος ρόλος σε μια ταινία του Ρένου Χαραλαμπίδη που είδα μόλις σήμερα. Εννοείται πως η ταινία ήταν άλλο ένα φιλοσοφικό παραμυθάκι του Ρένου. Από αυτά που συνηθίζει με χαμηλότατο budget να στήνει, και να γράφουν ιστορία. Ιστορία για τους σκεπτόμενους, γέλιο και θυμηδία σε αυτούς που συμβιβάζονται με την Ελληνική τηλεόραση. Η ταινία λέγεται λοιπόν, 'No Budget Story'. Ο Μάριος, ένας δεύτερος ρόλος ρωτάει συνεχώς τι είναι ζωή. Και πράγματι αυτό αποτελεί ένα ερώτημα που αργά ή γρήγορα κάνουμε όλοι στη διάρκεια του βίου μας. Δεν ξέρω αν ποτέ κανείς θα απαντήσει με σιγουριά. Κι αν απαντήσει δεν ξέρω αν θα έχει δώσει την σωστή απάντηση. Μάλλον δεν υπάρχει σωστή απάντηση καθώς η αλήθεια κρύβεται σε αυτά που θέλει ο καθένας να πιστεύει πως θα τον οδηγήσουν σε αυτήν.
Θα κάνω μια σύντομη απόπειρα όμως προσέγγισης. Σαν άλλος Σωκράτης (πριν με πεις ψωνισμένο, θα υιοθετήσω απλά την μέθοδό του), θα επιλέξω να προσεγγίσω την γνώση με τρόπο τέτοιο, ώστε να μην επεκτείνομαι πολύ. Τι εννοεί ο γράφων ; Ο Σωκράτης διατύπωσε την απόλυτη αλήθεια για την γνώση του ανθρώπου χωρίς ουσιαστικά να πει τίποτα το οποίο να είναι φαινομενικά χρήσιμο. Απλά έκανε την μεγαλύτερη διαπίστωση γνώσης που έχει ειπωθεί. Διαπίστωσε λέγοντας με το "Εν οιδα οτι ουδεν οιδα" τη απόλυτη γνώση της άγνοιάς του. Πραγματικά, τίποτα πιο μεγαλειώδες δεν θα ειπωθεί ποτέ.
Στο ερώτημα λοιπόν "τι είναι ζωή" μπορούμε απλά να μιλήσουμε καθαρά χωρίς φανφάρες και να βάλουμε τα πράγματα κάτω. Η ζωή ξεκινά με την γέννηση και καταλήγει με τον θάνατο. Σκοπό δεν έχει. Όλοι οι σκοποί είναι καλλιεργημένοι από κοινωνικές συμβάσεις. Ουσιαστικά δεν υπάρχει σκοπός. Όλα επιλογές είναι. Εφόσον λοιπόν, είναι επιλογές, δίδεται τεράστια ελευθερία. Η οποία ελευθερία όταν δεν έχει περιοριστικούς παράγοντες καταντά βαρετή. Ο νόμος δεν θεωρείται περιοριστικός παράγοντας καθώς μιλάμε πάνω στη βάση ότι και ο νόμος είναι μια κοινωνική σύμβαση. Για να γεμίσουμε δηλαδή το μεσοδιάστημα της γέννησης και του θανάτου έχουμε δραστηριότητες. Όλα αυτά είναι δεδομένα άρα μπορούμε να καταλήξουμε τι είναι η ζωή βάζοντάς τα όλα αυτά σε μια λογική σειρά.
Ζωή είναι αυτό το βαρετό πράγμα, το οποίο καλύπτεται με προσωπικής αρέσκειας δραστηριότητες, ανάμεσα στη γέννηση και το θάνατο.
Δεν ξέρω την χρησιμότητα της παρούσας ανάρτησης απλά εν κατακλείδι αυτό που επιθυμώ να πω είναι πως στη ζωή μας τα πράγματα πρέπει να μπαίνουν σε κουτάκια. Δεδομένης της κοινωνικής καταξίωσης που όλοι κυνηγάμε, οφείλουμε να προσεγγίζουμε τα πράγματα όσο πιο σύνθετα γίνεται, και να τα ορίζουμε με τη μεγαλύτερη δυνατή απλότητα.
Για να κλείσω, ο Αύγουστος αυτός μου φαίνεται διαφορετικός από άλλους. Θα τον σχολιάσω και αργότερα πάντως οι οιωνοί είναι καλοί. Ναι, Αθήνα. Οχι διακοπές ή εξορμήσεις σε νησιά κλπ. όμως αυτό έγκειται και στις προτεραιότητες του καθένα. Εφόσον λοιπόν, η ζωή είναι επιλογές, η επιλογή μου, παράδοξη μεν, ουσιαστική δε για μένα, πιστεύω πως θα βγει σε καλό.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου